Čo je platforma ServiceNow a prečo je tak populárna?
Nájsť jednoduchú odpoveď na otázku čo je platforma ServiceNow a načo slúži sa sa na prvý pohľad nemusí zdať zložité. Stačí trocha googlenia a človek získa množstvo odpovedí a definícií toho, čo ServiceNow je a načo sa primárne používa.
Dočítať sa môžete napríklad aj toto:
Problémom týchto definícií je ale to, že aj pre človeka, ktorý už v IT pôsobil a má nejaké skúsenosti, sú príliš všeobecné a nie ľahko uchopiteľné. Nie je tiež úplne zrejmé, čo tými firemnými procesmi myslíme a čo všetko taká správa IT služieb v stredných a veľkých podnikoch zahŕňa.
Skúsme si preto v nasledujúcich riadkoch vysvetliť, čo ServiceNow je, prečo ho firmy tak radi používajú a prečo nie je na Slovensku až tak známy.
Zopár faktov na úvod
Platforma ServiceNow dokáže plniť rôzne funkie a preto je ťažké pomenovať ju jednou vetou. Vo svojom základe sa ale jedná o prispôsobiteľný, teda modulárny systém, ktorý si možeme predstaviť ako webovú aplikáciu / web stránku slúžiacu zamestnancom firmy na vytváranie, správu a evidenciu ich požiadaviek, pokrývajúcich rôzne oblasti firemného života.
Predstavuje zoznam aktivít, ktoré sa zaoberajú identifikáciou, zberom, analýzou a riešením incidentov, teda udalostí, ktoré vedú k narušeniu prevádzky v rámci organizácie (napr. nefungujúci dochádzkový systém)
Pomáha nájsť a odstrániť hlavnú príčinu aj tých najkomplikovanejších problémov pomocou jasne definovaného postupu. Vďaka tomu získajú organizácie najrýchlejšiu cestu k tomu, aby bola prevádzka čo najrýchlejšie obnovená.
Slúži na plánovanie a riadenie zmien v organizácií. Vďaka tomu zmeny nebudú pre nikoho prekvapením a pred ich nasadením do produkcie sú dôkladne otestované a odsúhlasené všetkými relevantnými stranami.
Báza znalostí je dôležitým zdrojom poznania v každej firme. Predstavuje zoznam článkov, ktoré pomáhajú zamestnancom pri ich denných činnostiach. Zároveň môže obsahovať rôzne informácie o procesoch, či iných pre firmu dôležitých témach.
ServiceNow systém je vo veľmi zjednodušenom význame webovou aplikáciou poskytujúcou sadu funkcií a bežiacou v cloude. Jeho obrovskou výhodou je to, že na prácu s ním ti postačí obyčajný webový prehliadač (v prípade práce z mobilu, je nutné použiť mobilnú aplikáciu).
Každý takýto systém, ktorý je prístupný na pridelenej URL adrese (dostupnej na internej, alebo verejnej sieti v závislosti od konfigurácie) nazývame inštancia. Firmy majú zvyčajne takéto inštancie minimálne 3 (Dev, Test a Prod), pretože po nasadení do firemného života sa platforma stáva "živým organizmom" a neustále v nej pribúdajú nové a nové funkcie, digitalizované firemné procesy alebo integrácie s inými systémami.
Tie treba samozrejme navrhnúť, implementovať, otestovať a až tak nasadiť do produkčného prostredia. To sa deje v postupom, pri ktorom je nová funkcionalita implementovaná v Dev prostredí, otestovaná v Test prostredí a až v poslednom kroku uvoľnená do Produkcie.
ServiceNow ponúka pre užívateľov viacero typov prostredí:
ServiceNow obsahuje množstvo ďalších modulov a rozšírení, ktoré plnia rôzne funkcie.
Tu je zopár ďalšich významných oblastí, ktoré dokáže platforma pokryť:
Service Catalog je nástroj umožňujúci organizáciám definovať a sprístupniť zamestnancom produkty a služby, ktoré si vedia objednať cez užívateľsky prívetivé rozhranie. Môžeš si ho predstaviť ako vnútropodnikový e-shop.
Ten zabezpečuje tvorbu a správu objednávok, ktoré môžu obsahovať napr. hardwarové vybavenie, inštaláciu softwaru na počítač, prístup do istej aplikácie alebo externého systému.
Configuration Management Database (CMDB) je modul ServiceNow, ktorý umožňuje centralizovanú evidenciu a správu všetkých IT zariadení a komponentov v organizácii, ich vzťahov a prepojení.
Firma má tak k dispozícii vždy aktuálny register sieťových prvkov (hardwaru a softwaru), ktoré vo svojej podnikovej sieti sleduje.
Zároveň vie jednoduchšie identifikovať príčiny problémov a zabezpečiť dodržiavanie správnej konfigurácie IT komponentov (napr. patching, upgrade na vyššie verzie), čo vedie k minimalizácii výpadkov a zvýšeniu dostupnosti IT služieb.
Správu IT komponentov podniku nám zabezpečí CMDB modul, ako však udržiavať stav CMDB aktuálny a čo najpresnejší, keď každý deň v organizácii nejaké IT komponenty pribúdajú a iné sú z prevádzky vyradené?
Odpoveďou na túto otázku je ServiceNow Discovery - nástroj, ktorý automaticky identifikuje, mapuje a eviduje všetky IT aktíva firmy, vrátane vzťahov medzi nimi.
Podniky ho radi využívajú, pretože umožňuje rýchle a presné získanie prehľadu o všetkých IT komponentoch a prispieva k lepšej kontrole a manažmentu IT infraštruktúry.
INTRO VIDEO (EN JAZYK)
ServiceNow na Slovensku
ServiceNow nie je na Slovensku veľmi známou a používanou platformou, preto ľudí, ktorí ho poznajú z užívateľskej alebo pracovnej skúsenosti nie je u nás veľa.
Hlavné dôvody tohto stavu sú podľa mňa: primárne určenie produktu, jeho cena a málo pracovných ponúk v minulosti.